Osteoporóza - „tichá epidemie 21 století“

19. října 2018, 10:54

Možná i proto je 20. říjen v mezinárodním kalendáři věnován právě této nemoci, kterou u nás nejčastěji označujeme výrazem „řídnutí kostí“. Pro osteoporózu je charakteristický úbytek anorganické i organické složky kosti, porucha její mikrostruktury a zhoršená kvalita kostí, které jsou více náchylné ke zlomeninám hlavně obratlů, předloktí či proximální části stehenní kosti, která je klinicky nejzávažnější. Do jednoho roku po ní umírá až 20% nemocných.

 

Statistické údaje uvádějí, že v České republice trpí osteoporózou asi 1 milión obyvatel, tedy 7 – 10% populace. „Řídké kostí“ má u nás každá 3 žena a každý 5 muž starší 50 let a počet nemocných stále roste. Po 65. roce věku se riziko výskytu zlomeniny zvyšuje až na 40 %. Po 70. roce je vysoká pravděpodobnost vzniku kompresivní zlomeniny obratle u každé druhé ženy. Osteoporóza je tedy epidemiologicky závažné onemocnění, které má kromě utrpení nemocných i důsledky sociální a ekonomické. Náklady na léčbu a osteoporózy a i na léčbu akutní fáze i doléčení zlomeniny proximál­ního femuru jsou značné.

 

„V loňském roce jsme za léčbu pacientů RBP s osteoporózou (celkem jich bylo skoro 8 tisíc) zaplatili za lůžkovou a ambulantní léčbu 11,5 milionu korun, za jejich rehabilitaci 8,5 milionu korun a za léky dalších 4.5 milionu korun. Rok 2018 nám pak potvrdil prognózy specialistů, že počty pacientů s touto diagnózou vzrostou. Za prvních šest měsíců roku 2018 jsme už evidovali bezmála 7 tisíc klientů RBP, za jejichž léčbu RBP zaplatila přes10 milionů korun,“ říká její tiskový mluvčí Ivo Čelechovský.

 

Vedle léčby osteoporózy, jejímž cílem je útlum kostní resorpce a podpora kostní tvorby, prevence pádů, zmenšení bolesti a zvětšení pohyblivosti, je velmi důležité si říci, že tuto nemoc ovlivňuje celá řada faktorů, které můžeme sami ovlivňovat včetně prevence a zdravého životního stylu.

 

Vznik a rozvoj osteoporózy podporují 

  • Sedavý způsob života,
  • malá tělesná zátěž,
  • kouření
  • nadměrná dlouhodobá konzumace alkoholu.

 

Prevence osteoporózy

Velký důraz se klade na zdravou výživu s dostatkem potřebných vitamínů (hlavně D, B6 a C), minerálů (vápník, hořčík, mangan, zinek, bor a meď) a na dostatek pohybu a také spánku.

 

 

Strava

  • Velmi důležitý vápník můžete získat například z mléka, mléčných výrobků, brokolice, kapusty, fíků, mandlí, sóji, lískových oříšků, sezamu, máku, kakaa, slunečnicových semínek, vajec, sardinek nebo mléčné čokolády,
  • Je důležité zároveň snížit příjem potravin, které vstřebávání vápníku omezují. Patří mezi ně živočišné bílkoviny (vejce, maso), přemíra cukru, kávy, bílé mouky, špenátu a mandlí.
  • S osteoporózou také pomáhají bojovat česnek a cibule, obsahují totiž síru nezbytnou pro zdraví kostí.
  • Dopřejte si čaj z přesličky rolní a kopřivy dvoudomé dvakrát denně. Vhodné jsou i celerové, mrkvové a citrónové šťávy.

 

Pohyb

  • Základem by měla být pravidelná svižná chůze alespoň 30 minut.
  • Velice vhodné je i plavání. Posiluje téměř všechny svaly těla a přitom téměř nezatěžuje kosti.
  • Pokud jste spíše domácí typ, zkuste pravidelné posilování. Určitě najdete svoje oblíbené cviky.

 

Dobrá rada z RBP…

Nebojte se sluníčka, samozřejmě v rozumné míře. Už po 15 minutách na sluníčku se výrazně zvýší tvorba vitamínu D důležitého pro vývoj kostí.