Víte, že správně zvolená strava, která obsahuje dostatek vitamínů a minerálů vám může prodloužit život až o 10 let?

8. října 2018, 09:25

 

Vitaminy jsou látky, které se v našem těle starají o nejdůležitější pochody. Ovlivňují především látkovou výměnu a vstřebávání. Vitamín A – ovlivňuje zrak a kvalitu kostí, kůže i sliznic trávicího ústrojí, vitamíny B1 – B12 potřebujemepro správné fungování metabolismu, pro růst vlasů a nehtů, vitamín C –ten se podílí se na syntéze aminokyselin a tím i na syntéze kolagenu, podporuje vstřebání železa a tvorbu bílých krvinek) a vitamin D zase podporuje vstřebávání vápníku a fosforu. Vitamin E se vyznačuje antioxidačními účinky a je zkoumán i ve spojitosti s prevencí vzniku zhoubných nádorů za podpory selenu a beta karotenu. Vitamin H má zásluhu na procesu přeměny cukrů a tuků a na tvorbě mastných kyselin, které tvoří stěny buněk a konečně vitamín K, který je nezbytný pro fungování proteinů podílejících se na srážení krve a pro proces mineralizace kostí a buněčného růstu.

Ze světa vitamínů jsme pro vás připravili i několik zajímavostí:

 

  • Vitamínem A se lze předávkovat a otrava může být i smrtelná. Při běžné konzumaci zeleniny a kapslí s vitamínem A to ale nehrozí. V kapslích je ho tak málo, že je to prakticky nereálné. Kdybyste ale snědli například játra ledního medvěda, tento pokrm vás klidně zabít může. Medvědí játra totiž obsahují vysoké množství vitamínu A. Eskymáci proto po porážce ledního medvěda játra zakopávají do země, aby je nesežrali ani jejich psi.

 

  • Vitamín D se v těle podílí zhruba na dvou stovkách metabolických reakcí.

 

  • Nedávné studie prokázaly, že i když je vápník dobrý pro kosti, vitamín K je pro ně užitečnější.

 

  • Pokud dáte banány na nějakou dobu na slunce, vzroste v nich množství vitamínu D.

 

  • Chilli obsahuje 400 krát více vitamínu C, než porce pomerančů.

 

  • Četné studie ukazují, že vitamín C a další doplňky stravy nesnižují riziko nachlazení nebo chřipky, jak si mnohdy myslíme.

 

  • Astronauti NASA museli jíst ve stavu beztíže hlínu, aby se jim posílily kosti. Kombinace minerálů v jílu pomáhá lepšímu vstřebávání vápníku.

 

  • Abyste se předávkovali draslíkem, museli byste sníst 400 banánů během 30 sekund.

 

  • Revírní bratrská pokladna ročně proplácí svým klientům nákup vitamínů v rámci prevence a podpory za více než 2,5 milionu korun. Těhotné ženy a dárci krve dokonce mají nárok na vyšší příspěvek.

 

Na závěr ještě jedna léty prověřená pravda. Nezapomeňte, že nic se nemá přehánět! To platí i pro vitamíny a jejich mnohdy nadbytečnou konzumaci.

 

 

Zdroj: RBP, spektrumzdravi.cz a zdravezdravi.cz